Autor Wiadomość
<  Syrena Sport
arturromarr
PostWysłany: Czw Cze 05, 2008 9:30 am  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 10 Sty 2008
Posty: 51
Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Syrena/Warszawa

Tak sobie przeglądałem tematy i zdziwiłem się, że nic nie napisano o prototypie Syreny Sport, więc postanowiłem to naprawić.
Mija tyle lat i mijają szanse na wiarygodne informacje o tym wspaniałym aucie.
Warto jednak wpisać tu cokolwiek się wie o nim, żeby nie przepadło.
Kilka faktów które zdobyłem (wraz z kolegą):

- auto powstało całkowicie jako produkt uboczny badań nad nową standardową Syreną. Dlatego ma ten sam rozstaw kół, ustawienie kierownicy itd.. i może dlatego nigdy poważniej nie pomyślano o jej produkcji.
Chciano przetestować tworzywa sztuczne do karoserii, płyto-ramę i nowy rodzaj tylnego zawieszenia, a grupa zapaleńców wykorzystała zielone światło dane przez partię na zjeździe do nowatorskich konstrukcji i postanowili zbudować auto marzeń. I udało im się.
Tak naprawdę zwykła syrena miała mieć w przyszłości płyto-ramę i czterotakt pod maską. Szkoda, że i ten plan nie wszedł w życie. Zwłaszcza tylne zawieszenie na belce skrętnej przydałoby się seryjnemu autu.

-Nowa podłoga sprawowała się średnio i w połączeniu z wiotkim nadwoziem wyginała się tak, że podjechaniu kołem pod krawężnik ciężko było otworzyć drzwi

-ogólnie dostępne rysunki są szkicem po wykonawczym do celów modelarskich i słabo odpowiadają rzeczywistości. Auto powstawało praktycznie bez dokumentacji jako radosna twórczość.

-Powstały dwa silniki cylindry, tłoki junak, korpus dorabiany i osprzęt od francuskiego auta. Pierwszy miał korpus monolityczny, drugi (ten co przetrwał) składany tak by lepiej dało się podeprzeć wał. Podobno spisywał się dobrze, zwłaszcza, że auto było lekkie i miał rasowy niski pomruk.(może to jedno nadawało auty sportowy charakter Smile )



Zachęcam do wypowiedzi i wszelkich informacji odnośnie auta, choć wiem, że trudno dziś o to.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Parzus
PostWysłany: Czw Cze 05, 2008 2:53 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 24 Sie 2006
Posty: 1365
Skąd: Bytom Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: ŻUK A-07-H 96',Polonez Truck 99',Romet Ogar 200 85'

http://win.mm2x.com/hqtm-team/projekty/sys_29.jpg
Jak ktoś chce na pulpit to znalazłem takie coś Very Happy
_________________
DLA SAMOCHODÓW ŻUK - NIE MA ZŁYCH DRÓG!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora Numer GG
Mikry
PostWysłany: Czw Cze 05, 2008 9:58 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 15 Lip 2005
Posty: 7610
Skąd: Łódź Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: O różnej ilości kół

arturromarr napisał:
Tak sobie przeglądałem tematy i zdziwiłem się, że nic nie napisano o prototypie Syreny Sport (...)

http://syrena10.vipserv.org/forum/viewtopic.php?t=482
_________________
Jestem koneserem, czy jakoś tak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
arturromarr
PostWysłany: Pią Cze 06, 2008 8:27 am  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 10 Sty 2008
Posty: 51
Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Syrena/Warszawa

.... kiedy to było Smile

Ja dorzucam rendery z sieci:

http://www.max3d.pl/forum/showthread.php?t=36467

Są niedoskonałe ale miło popatrzeć (nie zwracając na szczegóły).
Nawet "do twarzy" jej w tej "małej czarnej" Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
arturromarr
PostWysłany: Czw Cze 19, 2008 1:20 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 10 Sty 2008
Posty: 51
Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Syrena/Warszawa

Przednie zawieszenie było od zwykłej Syreny.
Ciekawostką konstrukcyjną był projekt nowego tylnego zawieszenia w postaci belki skrętnej.
Ponieważ stosowane "pływające" zawieszenie na jednym poprzecznym resorze nie było najmocniejszą stroną Syren postanowiono je przeprojektować.
Testowane w Sport zawieszenie składało się z wleczonych wzdłużnie wahaczy łożyskowanych w tulejach z tworzywa sztucznego zamocowanych do biegnącej w poprzek, przed osią rury z belką skrętną wewnątrz. Jako element skrętny wykorzystano zestaw zwykłych piór od resoru Warszawy jednak o prostym nie zagiętym profilu. Były one w środkowej części przymocowane do rury, związanej sztywno z podwoziem, natomiast końce przyspawano do wahaczy.
Zawieszenie podobno sprawował się poprawnie i szkoda, że pomimo nie wdrożenia samej Sport nie zastosowano go chociaż do standardowej Syreny.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
halski
PostWysłany: Sob Mar 14, 2009 4:49 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 14 Mar 2009
Posty: 26
Ostrzeżenia: 0/3

Swoją drogą przepiękne auto. Niesamowicie wygląda. Także dziś.
_________________
Odwiedź MotoKult.pl!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
arturromarr
PostWysłany: Sro Kwi 01, 2009 12:01 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 10 Sty 2008
Posty: 51
Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Syrena/Warszawa

Ciekawostką jest (choć coraz więcej osób o tym wie), że w tym oresie pwstawały realne plany zastosowania zawieszenia i układu napędowego takiego jak w sport do seryjnej Syreny. Właściwie to prawdziwe jest stwierdzenie, że Sport była swoistym poligonem doświadczalnym do tego właśnie projektu.
Syrena ta miała silnik czterosuw dwucylindrowy bokser chłodzony powietrzem z cylindrami od junaka, Przednie zawieszenie na resorze piórowym z listwą zębatą do układu kierowniczego i wleczone wahacze na drążkach skrętnych z tyłu.
Wszystko było bliźniacze do Sport dlatego nie jest przypadkiem, że zasadnicze wymiary zawieszenia Sport są jak w Syrenie seryjnej. Inna była konstrukcja płytoramy, choć samo jej zastosowanie też jest podobieństwem tych aut.
Była to realna szansa na unowocześnienie archaicznej już wtedy konstrukcji Syrenki, lecz jak zwykle brakowało funduszy i losy projektu były nieomal zapomniane. Jedyne co powstało to projekt i model podwozia w skali.
Do dziś w prywatnych rękach znajduje się projekt koncepcyjny auta i bardzo zbliżony silnik.
Pomyśleć, że jakby pomysł doczekał się realizacji to Syrenki w znanej mam postaci z silnikiem dwusuwowym były arcy-unikalnym rarytasem. Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
myszy
PostWysłany: Czw Paź 29, 2009 6:13 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 22 Paź 2009
Posty: 5
Skąd: Warszawa Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Wartburg 353W

arturromarr napisał:
Testowane w Sport zawieszenie składało się z wleczonych wzdłużnie wahaczy łożyskowanych w tulejach z tworzywa sztucznego zamocowanych do biegnącej w poprzek, przed osią rury z belką skrętną wewnątrz. Jako element skrętny wykorzystano zestaw zwykłych piór od resoru Warszawy jednak o prostym nie zagiętym profilu. Były one w środkowej części przymocowane do rury, związanej sztywno z podwoziem, natomiast końce przyspawano do wahaczy.


Czy zna ktoś więcej szczegółów konstrucji tego zawieszenia? I czy naprawdę końce elementów sprężystych były przyspawane do wahaczy !?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
arturromarr
PostWysłany: Pon Lis 16, 2009 12:39 am  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 10 Sty 2008
Posty: 51
Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Syrena/Warszawa

myszy napisał:
czy naprawdę końce elementów sprężystych były przyspawane do wahaczy !?

Do takich dotarłem informacji, chociaż dzisiaj trudno o wiarygodną wiedzę o tym samochodzie. Ludzie którzy mieli z nim do czynienia podają często sprzeczne informacje, lub mówią że nie pamiętają, to w końcu pół wieku.
Na forum Syrenek jest człowiek który zapewnia, że istnieje jakaś dokumentacja w rękach starszej pani, która nie chce jej na razie udostępnić.
Może więc dowiemy się czegoś więcej kiedyś.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
phinek
PostWysłany: Czw Lis 26, 2009 10:35 am  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 17 Mar 2009
Posty: 100
Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Wartburg 311, (Lyd1-211)

Spawanie elementu sprężystego... dziwna koncepcja - jakoś mi się taka informacja na zbyt wiarygodna nie wydaje.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
arturromarr
PostWysłany: Pią Lis 27, 2009 2:59 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 10 Sty 2008
Posty: 51
Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Syrena/Warszawa

W aucie prototypowym wszystko jest możliwe.

PS:
Jako ciekawostkę powiem, że nie zdążono założyć mechanizmów podnoszenia szyb i były zamknięte na stałe Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
oldi
PostWysłany: Pią Lut 19, 2010 9:45 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 891
Skąd: Łódź Ostrzeżenia: 0/3

Artykuł na Onecie o Sporcie i kilka fotek (zawsze przyjemnie się ją ogląda Smile :
http://moto.onet.pl/1597600,1,syrena-sport-stracona-szansa,artykul.html?node=10
A na dole jeszcze linki do innych artykułów - o Syrenie 110
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
arturromarr
PostWysłany: Czw Lut 25, 2010 3:07 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 10 Sty 2008
Posty: 51
Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Syrena/Warszawa

Dla mnie Sport to najpiękniejszy krajowy prototyp, ale największą straconą szansą był jednak Beskid. Bardzo nowatorskie auto praktycznie gotowe do produkcji w dodatku potrzebne.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Nekkid
PostWysłany: Wto Lut 05, 2013 8:55 am  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 29 Sty 2013
Posty: 23
Ostrzeżenia: 0/3

Gdyby powstała, to byłaby z pewnością jednym z piękniejszych dzieł polskiej motoryzacji, jeśli nie tym najpiękniejszym.

Słyszałem, że jakaś polska firma proponuje repliki tego samochodu, ale nie mam namiarów. Ktoś wie może co to za firma i jak ta sprawa wygląda / Przyznam, że ten prototyp jest jednym z moich ulubionych dzieł motoryzacji w ogóle.
_________________
Sprzedaż przednich elementów blacharskich. Posiadamy bazę ponad 100 tysięcy części do prawie każdej marki samochodu : http://samochodowe-czesci-uzywane.pl/
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)

Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Strona 1 z 1
Forum Forum Polskiej Motoryzacji -> Auta studyjne i prototypowe

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu

Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Portal Miłoœników Pojazdów Zabytkowych



Wszelkie prawa do użytych na tej stronie materiałów, nazw i znaków handlowych należą do ich właścicieli.
Prawa autorskie do zdjęć, artykułów i komentarzy należą do ich autorów.
Powered by phpBB , NoseBleed v1.05 and gylu





Muzyka FPM:



Popieramy:






Polecamy:


    oldtimery, oldtimer, stare samochody     Kup pan bombkie...

Mikrus.net.pl forum współtworzą:
www.mikrus.net.pl
www.syrenalaminat.prv.pl
www.jacomoto.prv.pl
www.junak.riders.pl
www.AleFiat.prv.pl
www.junak.org.pl
www.motoretro.org.pl

linki:
www.retrotraktor.pl
www.syrena.nekla.pl/forum
www.motodane.pl
www.czarprlu.pl