Autor Wiadomość
<  Narodziny Poloneza - Prawdziwa historia !
poldon82
PostWysłany: Pon Gru 26, 2016 3:54 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 15 Sty 2011
Posty: 1137
Skąd: Gliwice Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Polski Fiat 126p Remontuje: Poloneza MR78

Chyba każdy słyszał tą legendę o "odrzuconym" projekcie Lancii Delty Very Happy
Dlatego myślę że warto uporządkować znane informacje i współnie ustalić wiarygodną wersję historii powstania tego pojazdu Smile

1). Pod koniec lat 50-tych pojawia się pomysł zastąpienia Warszawy nowym samochodem. Na początku lat 60-tych zostaje zaprezentowana taka koncepcja:


Zespół inżynierów odpowiedzialnych za projekt: Meisner, Rutkowski, Pawłowski.

http://www.youtube.com/watch?v=PVpHLkLddt0

2). Na początku lat 70-tych zaprezentowana zostaje rodzina pojazdów ESV autorstwa Giorgetto Giugiaro.


Projekty odrzucono (pewnie źródło legendy o Delcie) ale rozwiązania trafiły do innych modeli w tym i podobno do Poloneza.

3). Linia nadwozia nowego modelu:


Kto jest autorem tych projektów i kiedy dokładnie powstały ?

4). Do pracy wkracza zespół składający się z: Zbigniewa Wattsona, Waltera de Silva i Dante Giacosa (informacje z książki TBIU) - korzystają z pojazdu ESV 2000 zaprojektowanego przez Giorgetto Giugiaro.

Powstają pierwsze pojazdy:







Polonez miał być pojazdem z nowym :
- Nadwoziem,
- Podwoziem,
- Napędem,

Skończyło się na nowym nadwoziu.

Czy ten najstarszy zachowany egzemplarz 3D ma takie samo podwozie jak seryjny Polonez ?


Zachęcam do dzielenia się informacjami Smile
_________________

"...Telewizor, meble, mały fiat
Oto marzeń szczyt..."
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Mikry
PostWysłany: Pon Gru 26, 2016 4:26 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 15 Lip 2005
Posty: 7613
Skąd: Łódź Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: O różnej ilości kół

To pierwsze to kojarzę, że Maisner tylko widział u Michelottiego czy coś.
_________________
Jestem koneserem, czy jakoś tak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
mp79
PostWysłany: Pon Gru 26, 2016 5:15 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 14 Maj 2008
Posty: 3636
Skąd: z małej mieścinki pod ruską granicą Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: samochód ciężarowy

poldon82 napisał:

Czy ten najstarszy zachowany egzemplarz 3D ma takie samo podwozie jak seryjny Polonez ?


Sorry, że odpowiadam pytaniem, ale niby czym i z jakiego powodu miałoby się ono różnić?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
poldon82
PostWysłany: Pon Gru 26, 2016 7:13 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 15 Sty 2011
Posty: 1137
Skąd: Gliwice Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Polski Fiat 126p Remontuje: Poloneza MR78

mp79 napisał:
poldon82 napisał:

Czy ten najstarszy zachowany egzemplarz 3D ma takie samo podwozie jak seryjny Polonez ?


Sorry, że odpowiadam pytaniem, ale niby czym i z jakiego powodu miałoby się ono różnić?

no bo początkowe plany zakładały że Polonez to będzie całkiem nowe auto a nie DF z innym nadwoziem
_________________

"...Telewizor, meble, mały fiat
Oto marzeń szczyt..."
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Endi
PostWysłany: Pon Gru 26, 2016 9:57 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 08 Mar 2008
Posty: 652
Skąd: Świdnik Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: FSO Polonez 1500 1981r., Daewoo-FSO Polonez Atu + 1997 r.

poldon82 napisał:
mp79 napisał:
poldon82 napisał:

Czy ten najstarszy zachowany egzemplarz 3D ma takie samo podwozie jak seryjny Polonez ?


Sorry, że odpowiadam pytaniem, ale niby czym i z jakiego powodu miałoby się ono różnić?

no bo początkowe plany zakładały że Polonez to będzie całkiem nowe auto a nie DF z innym nadwoziem

Podwozie jest zwyczajne jak w każdy Polonezie, do tego silnik 1300 ogólnie prototyp od wersji produkcyjnej różni niewiele elementów. W gruncie rzeczy sa to głównie elementy stylistyczne, ale mechanicznie nie ma wielkich różnic.
_________________
FSO Nadszedł czas ... czas by cieszyć się życiem...
https://www.facebook.com/zoltypolonez?fref=ts
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Numer GG
poldon82
PostWysłany: Wto Gru 27, 2016 7:33 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 15 Sty 2011
Posty: 1137
Skąd: Gliwice Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Polski Fiat 126p Remontuje: Poloneza MR78

Dzięki za informacje Smile
_________________

"...Telewizor, meble, mały fiat
Oto marzeń szczyt..."
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
stivek
PostWysłany: Pią Lis 10, 2017 12:29 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 14 Maj 2007
Posty: 2334
Skąd: Katowice Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Polonez 1500 '80. FSO Polonez Caro 1.6GLE'92. Skoda 120L '88. Chevrolet Blazer LT 4300.

http://www.zw.com.pl/artykul/288327.html
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Golderes
PostWysłany: Czw Kwi 05, 2018 6:37 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 06 Lis 2008
Posty: 208
Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Made in Poland ....

Zapowiada się bardzo ciekawa rocznica,40 okrągłą rocznica uruchomienia produkcji Poloneza.
Wyplynie sporo archiwalnych zdjeć.
To pierwsza propozycja Fiata "sedan" o której wspominał Paprocki
Ktos tu widzi Poloneza?

wersja Wattsona

Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
stivek
PostWysłany: Pią Kwi 06, 2018 9:36 am  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 14 Maj 2007
Posty: 2334
Skąd: Katowice Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Polonez 1500 '80. FSO Polonez Caro 1.6GLE'92. Skoda 120L '88. Chevrolet Blazer LT 4300.

Przód Fiata 125 Restyling podobny do 131S.

X1/38 - podobny zupełnie do niczego. Jedynie motyw osłon za tylnymi drzwiami został powtórzony w PN.

Wersja Watsona to oczywiście bardzo podobna do wersji produkcyjnej, oprócz części za przednimi drzwiami.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Golderes
PostWysłany: Pią Kwi 06, 2018 11:36 am  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 06 Lis 2008
Posty: 208
Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Made in Poland ....

X1/38 koncepcja bryły ta sama ,ujemne skosy przosu i tylu. krawedz
podokienna zawija jak w PN Coupe. Tu nieco
podciągnieta stylistycznie pod PN
Co do Wattsona mam nadzieję że się okaże niebawem jaki mial realny udział w projekcie.
125 PR to Argenta 8 lat wczesniej przed premierą.


Ostatnio zmieniony przez Golderes dnia Sob Kwi 07, 2018 12:53 am, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
4971
PostWysłany: Pią Kwi 06, 2018 5:19 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 24 Cze 2006
Posty: 1764
Skąd: Wodzisław Śląski Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Fiat 126 Happy End 0482

Golderes napisał:
X1/38 koncepcja bryły ta sama ,ujemne skosy przosu i tylu. krawedz
podokienna zawija jak w PN Coupe.
Co do Wattsona mam nadzieję że się okaże niebawem jaki mial realny udział w projekcie.
125 PR to Argenta


Przypominam, że Fiat X1/38 to wewnętrzne oznaczenie Fiata RITMO na bazie którego powstała także Lancia DELTA...

http://www.proyectox1-38.com/imagenes/norma/proyecto1.jpg
_________________
- Fiat 126 elx Maluch Happy End 0482
- FSO 125p 1,5L - Rok 1985
- Peugeot 3008
- Peugeot Berlingo 1,6 HDI

www.starorzeka.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Numer GG
Golderes
PostWysłany: Pią Kwi 06, 2018 5:57 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 06 Lis 2008
Posty: 208
Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Made in Poland ....

To nie ma znaczenia,bo ta koncepcja została odrzucona i mogła trafić do Seata , FSO, Lancii .W filmie poniżej widac jedena wersje makiety z przodu niemal identyczna z Yugo 45.
X1/37 i X1/38 powstawały prawie równocześnie i ten film https://youtu.be/wSq6lr6ikio pokazuje sposób,klimat ,ludzi ,miejsca maszyny gdzie rowniez narodzil sie Polonez
_________________
https://www.facebook.com/pasjapolonez/
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
4971
PostWysłany: Sob Kwi 07, 2018 1:53 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 24 Cze 2006
Posty: 1764
Skąd: Wodzisław Śląski Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Fiat 126 Happy End 0482

Golderes napisał:
To nie ma znaczenia,bo ta koncepcja została odrzucona i mogła trafić do Seata , FSO, Lancii .W filmie poniżej widac jedena wersje makiety z przodu niemal identyczna z Yugo 45.
X1/37 i X1/38 powstawały prawie równocześnie i ten film https://youtu.be/wSq6lr6ikio pokazuje sposób,klimat ,ludzi ,miejsca maszyny gdzie rowniez narodzil sie Polonez


Nie do końca to była koncepcja Poloneza. To tylko wprawka stylistyczna. To, że samochody maja podobne szczegóły czy rozwiązania mówi nam tylko o trendach i pomysłach w firmie. Ritmo/Delta/X1/38 itd to FWD. Polonez to RWD. Inna koncepcja, inne założenia, inna struktura nadwozia, płyta podłogowa itd. Od dawna wiadomo, że Polonez to mix pomysłów ESV/131/132. W prasie niemieckiej z tamtych lat Polonez był zapowiadany jako jedna z wersji rozwojowych Fiata 131/132. I cos w tym jest. Może faktycznie Fiat miał z tym samochodem plany podobne jak z Zastawą czy różnej maści Seatami (127 5D, 133). Może dlatego bardzo wczesne miały "Licencja Fiat" bo miały być sprzedawane w sieci Fiata jako ten "sławny" Fiat 137. Kto to wie. Podobnie było z Pandą. Polska miał być głównym producentem do sieci Fiat. Dlatego wersja 30 miała zmodyfikowany silnik z malucha. Samochody były już testowane w OBRze. Znaczki 141P myły już przygotowane. Potem wszystko padło i Fiat miał lekki problem. Z tego powodu szybko organizował produkcję w Seacie. Pamiętajmy, że takich "odrzuconych" rysunków w trakcie projektowania powstają dziesiątki a nawet setki. Tak naprawdę wypływają tylko bardzo nieliczne, które nic nie wnoszą i które producent "chciał" nam pokazać...
W najnowszym Automobiliście będzie o narodzinach Poloneza. Mam nadzieję, ze artykułu nie napisze ZDS bo będzie tragedia (jak w ostatnim artykule o Warszawie 210)
_________________
- Fiat 126 elx Maluch Happy End 0482
- FSO 125p 1,5L - Rok 1985
- Peugeot 3008
- Peugeot Berlingo 1,6 HDI

www.starorzeka.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Numer GG
Golderes
PostWysłany: Sob Kwi 07, 2018 2:53 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 06 Lis 2008
Posty: 208
Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Made in Poland ....

Oczywiście to nie byl Polonez .Ta koncepcja stylistyczna była wtedy na tapecie CSF i pokazuje pewien trend w tamtych latach.

Dla Fiata kontrakty z Polską byly dźwignia lewarujaca ich biznes.Brak kontraktu ma Pande zapewne odczuli boleśnie .Prawdziwe oblicze i wartość tych relacji pokazał kontrakt na Cinquecento. Spłata miala się odbywać gotowymi samochodami. W 1991r do każdego wysłanego przez FSM auta fabryka dopłacała 20% wartości pojazdu.Wystarczylo tylko urealnienie kosztów w gospodarce rynkowej. Ale to dyskusja na oddzielny temat.
Za Polonezem w takiej formie lobbowal osobiście Wrzaszczyk. To jego dziecko i jego błędy Poloneza ukształtowały. Po wielu latach co innego mówił sam Wrzaszczyk co innego jego współpracownicy z Polmotu. W mętnej wodzie łatwiej się ukryć. Mam wiele materiałów na ten temat. Działalność Wrzaszczyka i jego kompetencje docenił Jaruzelski internując go i wytaczajac proces przed Trybunałem Stanu.(wyniki i stan procesu byl utajniony na wiele lat ).
Podam jedynie fakt że cala bajka o konieczności wykorzystania starej płyty 125p z przyczyn oszczednosciowych to fikcja. Wystarczyło zrezygnować z wersji trzydzwiowych!!!.
Brak licencji po kilku miesiącach jest juz prosty do wytłumaczenia i udowodnienia.
_________________
https://www.facebook.com/pasjapolonez/
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
4971
PostWysłany: Sob Kwi 07, 2018 3:54 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 24 Cze 2006
Posty: 1764
Skąd: Wodzisław Śląski Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Fiat 126 Happy End 0482

Golderes napisał:
Podam jedynie fakt że cala bajka o konieczności wykorzystania starej płyty 125p z przyczyn oszczednosciowych to fikcja. Wystarczyło zrezygnować z wersji trzydzwiowych!!!.
Brak licencji po kilku miesiącach jest juz prosty do wytłumaczenia i udowodnienia.

"Dajesz" bo nie załapałem....
_________________
- Fiat 126 elx Maluch Happy End 0482
- FSO 125p 1,5L - Rok 1985
- Peugeot 3008
- Peugeot Berlingo 1,6 HDI

www.starorzeka.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Numer GG
Wyświetl posty z ostatnich:   
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)

Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Strona 1 z 6
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5, 6  Następny
Forum Forum Polskiej Motoryzacji -> Polonez

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu

Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Portal Miłoœników Pojazdów Zabytkowych



Wszelkie prawa do użytych na tej stronie materiałów, nazw i znaków handlowych należą do ich właścicieli.
Prawa autorskie do zdjęć, artykułów i komentarzy należą do ich autorów.
Powered by phpBB , NoseBleed v1.05 and gylu





Muzyka FPM:



Popieramy:






Polecamy:


    oldtimery, oldtimer, stare samochody     Kup pan bombkie...

Mikrus.net.pl forum współtworzą:
www.mikrus.net.pl
www.syrenalaminat.prv.pl
www.jacomoto.prv.pl
www.junak.riders.pl
www.AleFiat.prv.pl
www.junak.org.pl
www.motoretro.org.pl

linki:
www.retrotraktor.pl
www.syrena.nekla.pl/forum
www.motodane.pl
www.czarprlu.pl