Autor Wiadomość
<  Zmiany konstrukcyjne/wyposażenia w PN-ach 77-91
stivek
PostWysłany: Pon Cze 18, 2007 10:58 am  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 14 Maj 2007
Posty: 2310
Skąd: Katowice Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Polonez 1500 '80. FSO Polonez Caro 1.6GLE'92. Skoda 120L '88. Chevrolet Blazer LT 4300.

Temat poruszany już na innych forach, ale moim zdaniem bardzo chaotycznie, ze sporą ilością postów nic nie wnoszących.

Mam nadzieję, że znajda się tu obserwacje szczegółowe, profesjonalne. Mam na myśli podobną dyskusję jak w wątku o Polonezie 3D/coupe, natomiast dotyczącą "zwykłych" Polonezów - o detalach typu boczki, lusterka - kiedy nastapiła zmiana oraz czy nie zmieniono czasem sposobu wytwarzania, materiałów.

Pierwsza kwestia, którą chciałem poruszyć, to fotele w Borewiczach. Nasunęła mi się myśl, czy w okolicach 83 roku nie zmienionio konstrukcji foteli przednich. Zarówno w moim 3D ( 81 rok - siedzenia) jak i w roczniku 1980 , którym ostatnio jechałem, nawet dłuzsza trasa )Katowice-Warszawa czy Wrocław-Katowice ) nie powodowała bólu pleców, siedziało się bardzo wygodnie. Natomiast w moim nowym nabytku 1.5C z 84 roku nawet trasa 50km powoduje ból poniżej środka pleców. Jeżdżąc Polonezem z 1985 miałem podobne wrażenie- że fotele nie są tak wygodne jak w starszych modelach - siedzisko jakby bardziej błaskie, a oparcie gorzej wyprofilowane.

Czy ktoś ma podobne obserwacje? W sumie można by to zweryfikowac stawiając 1980 koło 1984, siadając na przemian raz w jednym raz w drugim.Nie chce porównywac fotela z 3D, bo może się trochę różnić, tylko z 5D.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
wojtek07borewicz
PostWysłany: Pon Cze 18, 2007 11:35 am  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 327
Skąd: Chorzów/Kraków Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: FSO POLSKI 2000 1980', Dodge CUCV M880 1976', Jeep Grand Cherokee 5.9 SWAP 1995', MB 500SE 1991'

Co do foteli w Polonezach 5d nasuwa mi się jedna podstawowa różnica: fotele montowane do 80 roku - z dwoma skajowymi paskami biegnącymi wzdłuż oparcia i siedziska, posiadające czarne plastikowe zagłówki (na export czasem obszywane materiałem); i po 80 - jakby z węższym siedziskiem i oparciem, bez takich pasków, posiadające gąbkowo-materiałowe zagłówki. Fotele nowsze wydają się mimo młodszego wieku bardziej płaskie i mniej sprężyste. Subiektywnie: starsze fotele są wygodniejsze a samo obszycie jest wykonane z grubszego, milszego w dotyku materiału. Smile Oczywiście podane daty graniczne ze względu na specyfike montażu w FSO są jedynie orientacyjne. Very Happy

Ostatnio zmieniony przez wojtek07borewicz dnia Pon Cze 18, 2007 2:15 pm, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
wlodek88
PostWysłany: Pon Cze 18, 2007 2:10 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 24 Sie 2006
Posty: 145
Skąd: Lubartów Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: FSO POLONEZ 1500 (1980r)

Ja też myśle że w starszym polonezie fotele były bardziej sprężyste miałem przyjemność ostatnio jechać polonezem z 1981r i caro z 1993r i mogę śmiało powiedzieć że tym starszym dużo lepiej się jedzie ,nawet mogę powiedzieć że lepiej tłumi nierównośći jest bardziej mięki. i nietrzeszczą w nim tak plastiki jak w nowszym.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Numer GG
Alien
PostWysłany: Pon Cze 18, 2007 2:28 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 24 Lip 2005
Posty: 577
Skąd: ze Śląska Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: PN Caro 1.6GLE

być może "z oszczędności" wprowadzili zmiany w konstrukcji, w co wątpię ale materiały są słabszej jakości - tańsze...
Najlepiej "modernizacje" w FSO widać, czytajac np Kanię i "Naprawę 125p/fso 1500" - najczęstszym słowej jest zlikwidiwano ( ewentualnie zrezygnowano, zamieniono, usunięto ) Confused
_________________
PN Caro 1.6 GLE 92'
Toyota Corolla 1.4 VVTi 01'

#174
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
stivek
PostWysłany: Pon Cze 18, 2007 3:18 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 14 Maj 2007
Posty: 2310
Skąd: Katowice Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Polonez 1500 '80. FSO Polonez Caro 1.6GLE'92. Skoda 120L '88. Chevrolet Blazer LT 4300.

1.Siedzenia w 1982 roku:
URL=http://imageshack.us] [/URL]

2.Siedzenia w 1985 roku


3.Siedzenia w 1980 roku



4.Siedzenia w 3D z poszyciem (materiałem) z 84 roku:
URL=http://imageshack.us] [/URL]

Siedzenia bez pasków skajowych wystepowały już w 1980 roku, a z paskiem jeszcze w 1984, choc po 83 przeważał typ jak numer 2. Natomiast nadal nie wiem czy jest między nimi róznica konstrukcyjna - najlepiej porównac typ 1 z typem 2. Subiektywnie tp 1 jest wygodniejszy i bardziej miękki oraz wrażenie, że siedzi się wyżej, co by sugerowało wieksza ilość pianki w fotelu.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
stivek
PostWysłany: Pon Cze 18, 2007 3:27 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 14 Maj 2007
Posty: 2310
Skąd: Katowice Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Polonez 1500 '80. FSO Polonez Caro 1.6GLE'92. Skoda 120L '88. Chevrolet Blazer LT 4300.

Przyglądam się tym zdjęciom i mam wrażenie, że siedzenie typ 2 z 1985 mają krótsze siedzisko i cieńsze oparcie.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
wojtek07borewicz
PostWysłany: Pon Cze 18, 2007 4:00 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 327
Skąd: Chorzów/Kraków Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: FSO POLSKI 2000 1980', Dodge CUCV M880 1976', Jeep Grand Cherokee 5.9 SWAP 1995', MB 500SE 1991'

Faktycznie jak przystało na FSO można spotkać wyjątki potwierdzające regułę. Smile Jednak o ile jeszcze jest możliwe, aby w seryjnym '82 występowały fotele starego typu, szczególnie, (o ile mnie wzrok nie myli bo tapicerka jest brudna) na podstawie zdjęcia 1, w kolorze miodowym, to w rocznikach młodszych wydaję mi się, że jeśli są - to musiały zostać przełożone i nie są oryginalne. Fotele nowego typu faktycznie zaczęły wchodzić do montażu na początku '80 i całkowicie zastąpiły stary typ foteli dopiero po wykorzystaniu ich zapasów, co mogło z uwagi na niekonsekwencje FSO trwać długo. Nie sądzę jednak, że trwało aż 3-4 lata. Co do samej konstrukcji fotela: na podstawie porównania foteli '79-'80 wiśnia i '85 czarny stwierdzam,że nowsze fotele mają krótsze siedzisko, węższe zarówno oparcie jak i siedzisko, są twardsze i mają gorzej wyprofilowane boki. Wydaję się też, że są "cieńsze" z profilu. Moje subiektywne obserwację nie są jednak potwierdzone badaniami z miarką, więc część moich spostrzeżeń może wynikać z różnicy kolorów lub wyeksploatowania tapicerki.
PS: W katalogu części zamiennych FSO z 1980 występuje więcej rodzajów foteli i zagłówków niż wyżej opisane, jednak nigdy nie zetknąłem się z nimi na żywo.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
hetman
PostWysłany: Pon Cze 18, 2007 8:25 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 20 Gru 2006
Posty: 263
Ostrzeżenia: 0/3

Stivek, zdjecie nr 1 i 4 przedstawiaja takie same fotele, prawda? Tak mi sie wydaje. A nr 3 tez taki sam tylko material jest inny. Twoj 3D nie jest do konca z 1984 roku (raczej 1981) wiec pasuja takie fotele do tego rocznika (1981). Jednak ja mam dokladnie takie fotele w polonezie nr 7 co jest eksportowa wersja do angli. Ten polonez tez posiada oblaski w tylnymi panelami bocznymi tak jak starszy modele. Nigdny nie spotkalem poloneza przed 1982 roku bez zaglowek gumowych.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
wojtek07borewicz
PostWysłany: Pon Cze 18, 2007 9:34 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 327
Skąd: Chorzów/Kraków Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: FSO POLSKI 2000 1980', Dodge CUCV M880 1976', Jeep Grand Cherokee 5.9 SWAP 1995', MB 500SE 1991'



Polonez, albo raczej POLSKI z roku 81 z materiałowymi zagłówkami (nowe z wycięciem a nie obszyte czarne plastikowe). Co ciekawe fotele mają jeszcze skajowe paski. Spotkałem kilka Polonezów z takimi zagłówkami sprzed '82, z "nowymi" fotelami ale niestety nie noszę ze sobą aparatu Smile Podobne zestawienie nowych zagłówków ze starymi fotelami ze skajowymi paskami można zobaczyć w wersji angielskiej z '82 na stronie fso.motonews w temacie prospekty FSO.
PS: Co do 3d to Hetman ma racje - w końcu tylko w papierach to '84.
PS.PS: Wersje exportowe były lepiej wyposażane także w czasie kryzysowym po '84, bo dla strumienia dewiz fabryka była gotowa zrezygnować z ogołacania aut dla racjonalizacji produkcji i kosztów. Stąd detale i gadżety starszych wersji w nowych exportowych.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
stivek
PostWysłany: Wto Cze 19, 2007 9:40 am  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 14 Maj 2007
Posty: 2310
Skąd: Katowice Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Polonez 1500 '80. FSO Polonez Caro 1.6GLE'92. Skoda 120L '88. Chevrolet Blazer LT 4300.

Co do moich foteli z wersji 3D, to konstrukcja pochodzi z 3D (stelaż i całe wnętrze foteli to oryginalna konstrukcja z 3D, natomiast samo poszycie - czarny materiał z paskami sakjowymi z modelu 1.5CE z 84 roku. Oryginalne poszycie fotela w 3D wyglądało tak jak w tym 5D z 1980 roku:


Zostało wymienione, ponieważ było kompletnie zniszczone i podejrzewam, że chyba też zgnite.
Natomiast faktycznie, oprócz tego że na fotele ze zdjęcia nr 4 są uchylane, to jest to to samo co numer 1. Natomiast przyglądjąc się fotelom nr 3 nie moge być pewny czy to jest to samo co nr 2 czy też nr tylko bez skajowych pasków. Mam takie teraz wrażenie jednak, że nr 3 to to samo co nr 1 patrząc na proporcje boczków fotela i głębokości.

Wojte07borewicz: mam takie same wrażenia przy porównywaniu foteli z modeli z 1980 roku z tymi po 1984/83. Nowsze są węższe i twardsze. Poza tym, nowsze fotele gorzej dolegają do dolnej części pleców wypychając natomiast plecy do przodu na wysokości łopatek (tam, gdzie oparcie się zaczyna zwężać ku górze). Powoduje to, że na nowszych fotelach jedzie się w pozycji trochę zgarbionej. Inaczej jadę w 3D, gdzie oparcie dolega mi do pleców na całej długości aż do łopatek.
Zupełnie inna sprawą sa jeszcze fotele z 1978 roku - najwygodniejsze, najbardziej miękkie i najszersze.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
wojtek07borewicz
PostWysłany: Wto Cze 19, 2007 10:11 am  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 327
Skąd: Chorzów/Kraków Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: FSO POLSKI 2000 1980', Dodge CUCV M880 1976', Jeep Grand Cherokee 5.9 SWAP 1995', MB 500SE 1991'

To świetnie się uzupełniliśmy, bo Ty Stivek zawarłeś opis właściwości foteli ze strony anatomii siedzącej na nich osoby a ja wrażenia wzrokowe i dotykowe zanim się na nich siądzie Very Happy Prawdę mówiąc zaskoczyłeś mnie, że fotele z '78 różniły się jakoś znacząco od późniejszych... Question Na czym polega różnica? Myślałem, że pierwszą cezurą czasową dla foteli PN'a jest '80...

PS: Fotele skajowo-welurowe z ostatniej fotki są pod względem konstrukcyjnym takie same jak fotele ze skajowymi paskami. Mają tylko inne obicie...
PS.PS: Natomiast wydaję mi się, że fotele nr 3 to nie ten sam typ co 1 i nie różnią się tylko obiciem, ale także wypełnieniem.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
stivek
PostWysłany: Wto Cze 19, 2007 1:49 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 14 Maj 2007
Posty: 2310
Skąd: Katowice Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Polonez 1500 '80. FSO Polonez Caro 1.6GLE'92. Skoda 120L '88. Chevrolet Blazer LT 4300.

Fotele z 78 roku były szersze, bardziej miękkie.
Zastanawiam się, kiedy w 78 roku zmieniono je na te wystepujące później (m.in te wiśniowe, które testowałeś). W Kulisach jest też informacja, że konstrukcję siedzeń poprawiono po wypuszczeniu serii informacyjnej. Oznaczałoby to, że modele z 77 i wczesne 78 miały jeszcze inne fotele. Drugie rozwiązanie jest takie, że szersze fotele w modelach z 78 to te same, o których piszą w Kulisach, tylko FSO miało juz na magazynie dużo foteli z pierwszej serii i wystarczyło ich na cały rok 78.

Co do foteli skajowo-welurowych - to zgadzam się, że to ta sama konstrukcja co w welurowych ze skajowymi paskami.

Co do tego, czy nr 1 i 3 to to samo, to chyba na podstawie zdjęć tutaj nie dojdziemy. Natomiast w 1980 były jeszcze takie fotele jak poniżej. Materiał nie welur, taka frotka, ale przyjemny w dotyku. Równie wygodnie się na nich siedziało jak na moich w 3D. Trasa 200km nie spowodowała u mnie żadnego bólu w plecach, dobrze podtrzymywały lędźwie.

Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
stivek
PostWysłany: Wto Cze 19, 2007 2:03 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 14 Maj 2007
Posty: 2310
Skąd: Katowice Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Polonez 1500 '80. FSO Polonez Caro 1.6GLE'92. Skoda 120L '88. Chevrolet Blazer LT 4300.

hetman napisał:
Stivek, zdjecie nr 1 i 4 przedstawiaja takie same fotele, prawda? Tak mi sie wydaje. A nr 3 tez taki sam tylko material jest inny. Twoj 3D nie jest do konca z 1984 roku (raczej 1981) wiec pasuja takie fotele do tego rocznika (1981). Jednak ja mam dokladnie takie fotele w polonezie nr 7 co jest eksportowa wersja do angli. Ten polonez tez posiada oblaski w tylnymi panelami bocznymi tak jak starszy modele. Nigdny nie spotkalem poloneza przed 1982 roku bez zaglowek gumowych.


Zagłówki materiałowe nowego typu wprowadzono w 1981, więc wszystkie modele '82 powinny już je mieć i niektóre '81.

Natomiast
1. Zagłowek z pickupa - czy takie były w 125p?


2. zagłowek z norblinowskiego 3D


Ktoś widział takie zagłówki gdzieś indziej niz w Norblinie?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
wojtek07borewicz
PostWysłany: Wto Cze 19, 2007 6:02 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 327
Skąd: Chorzów/Kraków Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: FSO POLSKI 2000 1980', Dodge CUCV M880 1976', Jeep Grand Cherokee 5.9 SWAP 1995', MB 500SE 1991'

Obydwa przedstawione na zdjęciach Stivka typy zagłówków: z pick-up'a i z norblinowskiego 3d, są wymienione w katalogu części zamiennych do Poloneza z '80, jednak ja nie spotkałem ich nigdy na żywo. Nie zapominajmy jednak, że katalog części zamiennych zawiera też niebieską deskę, niebieskie parapety i podłokietniki a także czerwone podłokietniki i parapety. Zatem wiele z części "katalogowych" ukazała się albo w znikomej ilości, albo w ogóle nie weszła do produkcji. Zagłówki pick-up'owskie wydają mi się inne niż te ze 125p. Są niższe i dłuższe.

PS: Prawdę mówiąc trudno mi jest sobie wyobrazić fotele jeszcze szersze i jeszcze bardziej miękkie niż te z '79-'80... Very Happy
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
bieniowaty
PostWysłany: Wto Cze 19, 2007 10:47 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 21 Sty 2007
Posty: 336
Skąd: Szczęśliwice Ostrzeżenia: 0/3

Panowie!

nie wprowadzajmy niepotrzebnego zamieszania. W polonezach do roku 1990 występowały tylko i wyłącznie dwa typy foteli. Fotele najstarszego typu, produkowane od samego początku do mniej więcej 1984 roku, to takie jak na wszystkich zdjęciach powyższych. Charakteryzowały się one kanapowością, miały bardzo miękkie sprężyny i podwyższenie w przedniej części siedziska. Jedyne różnice występowały w ich poszyciu, które mogło być "welurowe" albo nie, z paskami lub bez. Konstrukcyjnie jednak pozostawały to te same fotele. Drugi typ foteli, wprowadzany powoli mniej więcej od 1984 roku, to moim zdaniem wygodniejsze i lepiej wyprofilowane gąbkowe fotele, które później trafiły też do Caro.

Typ 1



Typ 2



w pewnej C klasie natomiast Twisted Evil Cool są fotele ala DF, bo takie montowali i mogą one faktycznie być trochę inne,nie są to natomiast typowe fotele polonezowskie a DFowe.


_________________
Kupię:
#Fiata 126p z nr nadwozia 8338406.
#Warsa, stan obojętny.
#Beskida, stan obojętny.
#Syrenę 110, stan obojętny.
Oferty na priv'a.

http://www.facebook.com/mialemkiedystakiego
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)

Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Strona 1 z 43
Idź do strony 1, 2, 3 ... 41, 42, 43  Następny
Forum Forum Polskiej Motoryzacji -> Polonez

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu

Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Portal Miłoœników Pojazdów Zabytkowych



Wszelkie prawa do użytych na tej stronie materiałów, nazw i znaków handlowych należą do ich właścicieli.
Prawa autorskie do zdjęć, artykułów i komentarzy należą do ich autorów.
Powered by phpBB , NoseBleed v1.05 and gylu





Muzyka FPM:



Popieramy:






Polecamy:


    oldtimery, oldtimer, stare samochody     Kup pan bombkie...

Mikrus.net.pl forum współtworzą:
www.mikrus.net.pl
www.syrenalaminat.prv.pl
www.jacomoto.prv.pl
www.junak.riders.pl
www.AleFiat.prv.pl
www.junak.org.pl
www.motoretro.org.pl

linki:
www.retrotraktor.pl
www.syrena.nekla.pl/forum
www.motodane.pl
www.czarprlu.pl