Autor Wiadomość
<  Polonez Borewicz kontra konkurencja 78-83
stivek
PostWysłany: Pon Gru 01, 2008 7:21 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 14 Maj 2007
Posty: 2324
Skąd: Katowice Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Polonez 1500 '80. FSO Polonez Caro 1.6GLE'92. Skoda 120L '88. Chevrolet Blazer LT 4300.

Zakładam nowy wątek, ale nie chciałbym, aby był w miarę merytoryczny.

Celem jest obalenie / potwierdzenie mitów o przestarzałym / nowoczesnym charakterze Poloneza w porównaniu z istniejącą wówczas konkurencją. Druga rzecz, to jaka jest ciekawa alternatywa wobec klasycznego Borewicza.

Zacznę od silnika. Przejrzałem produkowane w 1978 wozy pod kątem rozwiązań konstrukcyjnych silnika. Jak wiadomo, powwszechne jest twierdzenie, że "spier..." został Polonez przez zamontowanie w nim starego motoru Fiata. Czy aby na pewno silnik ten był taki przestarzały, wolny, paliwożerny w 1978 w porównaniu do innych wozów na rynku?

Żeliwna konstrukcja z wałkiem rozrządu w kadłubie z trzema podporami. Kto montował do samochodów tego typu silniki?

W Demoludach podobną konstrukcję miała Skoda 105/120. Lepszy ( nowoczesniejszy ) był silnik Łady czy Zastavy ( OHC na 5 podporach ). Nawet Dacia miała OHV na 5 podporach.
Było coś gorszego? Teoretycznie Wartburg - dwusów nie pasował do wozu klasy średniej. Wołga miała zbyt słaby motor w stosunku do swojej masy i gabarytów. Zatem w Demoludach była to średnia półka.

Konkurenci z Zachodu? O ile silniki z wałkiem rozrządu w kadłubie stosował w klasie średniej Fiat ( 131 ), Renault, Ford, Citroen CX i rozwiązanie to uznawane było za "spokojną" konstrukcję, to 3 podpory wału rzadko widywane były w klasie średniej. Owszem, takie rozwiązanie miała Ascona 1.2. Czy nawet Rekord 1.7. Ale już Ascona 1.6 miała konstrukcję OHC. OHV na 3 podporach wystepował w bazowych silnikach klasy niższej: Fiesta 1.0 - 1.1, Renault 4...
Zatem - uszło by, gdyby to był silnik podstawowy, otwierający gamę do jednostek OHC - DOHC 1600-2000.

Osiągi. I tu wcale nie było tak źle. Polonez 1500 zostawiał w tyle Asconę 1.2 , Taunusa 1300. 75KM rozpędzające wóz do 150km/h to wartości zbliżone nieco lepsze niż Ascona 1.6N, Taunus 1.6N, nieco gorsze tylko niż Passat 1.5, Peugeot 504, 131 Mirafiori 1600. Spalanie w tych wozach też nie było jakoś niższe niż PN-ie. Kwestia była trwałość takiego silnika. Ale w końcu Polonez nie kosztował w okoliach 1980 roku około 11 tys. DM, znacznie poniżej wspomnianych wozów.

Proszę o komentarze - część dalsza, porównanie zawieszeń , następnie wnętrza.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Alien
PostWysłany: Pon Gru 01, 2008 9:22 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 24 Lip 2005
Posty: 577
Skąd: ze Śląska Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: PN Caro 1.6GLE

Myślę że to co napisałeś miało odzwierciedlenie w sprzedaży Poloneza na innych rynakch niż nasz (nie mówię o rynkach Europy Wschodniej bo tu brano co dawano i nikt się nie krzywił). Do 80-go roku napęd Poloneza nie raził (aż tak bardzo) tym bardziej że ciągle tliła się nadzieja na wprowadzenie rodziny silników DOHC, przez pierwsze lata produkcji było zatem całkiem całkiem... potem jednak było już tylko gorzej Wink najstraszliwsze jest to że to "gorzej" trwało pprzez bez mała ćwierć wieku Cool
_________________
PN Caro 1.6 GLE 92'
Toyota Corolla 1.4 VVTi 01'

#174
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Maro1500
PostWysłany: Pon Gru 01, 2008 11:09 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 07 Lip 2007
Posty: 572
Skąd: Lublin Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: FSO Polonez 1.5 LS

Nie ma sie co oszukiwac, nadowzie bylo nowoczesne, a od srodka niestety... Porownywanie poloneza z nowszymi konstrukcjami z lat 90 jest juz nieco bezsensowne... ale lata 80 to czemu nie
_________________
Polonez, coś jak T34 sport... Konstrukcyjnie "mały czołg", dynamika i osiągi "wydmy wędrownej"...
http://www.lkt.pl -> lubelski klub FSO
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora Numer GG
stivek
PostWysłany: Wto Gru 02, 2008 10:54 am  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 14 Maj 2007
Posty: 2324
Skąd: Katowice Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Polonez 1500 '80. FSO Polonez Caro 1.6GLE'92. Skoda 120L '88. Chevrolet Blazer LT 4300.

Korekta małego błędu - Passat 1500 czy 1600 miał jednak znacznie lepsze osiągi niż Polonez. Generalnie auta przednionapędowe z przełomu lat 70/80 były bardziej żwawe niż tylnonapędówki. Sprawdziłem też Mirafiori - no niestety PN 1500 mógł równać się ze 131 1300.
Natomiast brytyjskie konstrukcje nie były znacząco lepsze - brytyjski przemysł motoryzacyjny ( a w zasadzie British Leyland ) wchodził kolejną odmianę kryzysu.
Morris Ital - sedan wielkości Poloneza, z klasycznym układem napędowym był po prostu Mariną po liftingu. Przy tym wozie PN nie miał się specjalnie czego wstydzić. Princess 2 - choć większy od Poloneza, byłznacznie bardziej awaryjny, a podtsawowa jednostka 1700 miala podobne osiągi do Poloneza.
W 1980 i 81 roku pozytywnym apsektem marketingowym była sytuacja w Polsce
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Dawid91
PostWysłany: Wto Gru 02, 2008 6:35 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 07 Gru 2006
Posty: 1152
Skąd: Łódź Ostrzeżenia: 0/3

o angielskich samochodach z lat 70' nie mam dużej wiedzy , ale jeżeli chodzi o konkurencje FSO z bloku wschodniego to polonez nie miał sie czego wstydzic Smile
dla mnie jest w czołówce klasy razem z ładą i wartburgiem.
Jeżeli chodzi o lata 90' to konkurencja poloneza z łada 2107 i samara , skoda favorit , a z zachodu golf II , kadet E i może seat malaga...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Numer GG
Alien
PostWysłany: Wto Gru 02, 2008 7:05 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 24 Lip 2005
Posty: 577
Skąd: ze Śląska Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: PN Caro 1.6GLE

Favorit a szczególnie Samara były znacznie nowocześniejsze (ale są to też konstrukcje młodsze), warto też wspomnieć że te auta powstały, podobnie jak nasz PN przy współpracy specjalistów z zachodu, Bertone zaprojektował nadwozie czeszki (miał chyba zły dzień bo średnio mu wyszła...) Silnik łajdaczki powstał przy współpracy Porsche. Trudno nazwać Samarę ruskim Porsche ale naszemu Polonezowi daleko do jej dynamiki, także podwozia obu aut są nowocześniejsze, ale jak wspomniałem wcześniej - to jednak nowsze auta.
_________________
PN Caro 1.6 GLE 92'
Toyota Corolla 1.4 VVTi 01'

#174
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
wojtek07borewicz
PostWysłany: Wto Gru 02, 2008 7:20 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 327
Skąd: Chorzów/Kraków Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: FSO POLSKI 2000 1980', Dodge CUCV M880 1976', Jeep Grand Cherokee 5.9 SWAP 1995', MB 500SE 1991'

Skupmy się w tym temacie może na najciekawszym okresie między rokiem 1978 a 1983, zaproponowanym przez Stivka. Wtedy tylko Polonez mógł mierzyć się z zachodnią konkurencją. Oczywistą rzeczą jest, że Polonez od połowy lat 80 był przestarzały już pod każdym względem - również stylistycznym. Samara i Favoritka to już inna epoka. I pewnie można podać przykład np. produkowanej do 90 roku Skody 120, ale wiemy, że nie byłą to rzeczywista konkurencja - ot konsekwencja porażki gospodarki bloku wschodniego.
Inaczej sytuacja miała się w roku 1978. W tym okresie przyśpieszeniem do 100 km/h w 15 sekund nie mogły poszczycić się nawet Mercedesy W 123 200 D, 240 D, czy 200 E, czyli z najczęściej kupowanymi silnikami (nie wspominam o 280 czy 230 bo to inna liga). A co dopiero "zwykłe" wersje aut klasy średniej. Ascona, Passat, Taunus w średnich wersjach miały może lepsze konstrukcyjnie silniki (choć bez fajerwerków typu DOHC), ale miało to głównie wpływ na trwałość i zużycie paliwa a nie na osiągi. Zatem osiągi Poloneza były porównywalne do samochodów zachodnich. Gdyby do produkcji prawdziwie seryjnej wszedł Polonez 2000 byłby on w swoim czasie (podobnie jak Fiat 131 2000) jednym z najszybszych aut w swojej klasie. Mankamentem, który szybko mógł zostać zmieniony (co się nie stało - ale wymusiłaby to seryjna produkcja PNa 2000) było jednak zawieszenie - komfortowe, lecz nie zapewniające ani precyzji prowadzenia, ani dobrej trakcji na zakrętach. Nie oszukujmy się jednak - Taunus czy Ascona też nie były mistrzami wiraży. Układ przeniesienia napędu był klasyczny i jak na owe czasy jeszcze nie przestarzały - napęd na tył miała Ascona czy Taunus. Zresztą w tej kwestii jako zwolennik RWD nie jestem obiektywny.
Wyposażenie Poloneza było niespotykanie bogate - ogrzewana szyba, zegarek, obrotomierz, światła przeciwmgłowe, welurowa tapicerka - tego nie spotkamy w standardzie w Taunusie, Asconie a tym bardziej w spartańskim Passacie. Design wnętrza i materiały (oprócz wady jaką jest słabe przewietrzanie) jedne z lepszych w swojej klasie - spójrzcie na wnętrza konkurentów - Polonez miał 4 rodzaje kolorów desek, kilka rodzajów tapicerek, kilkanaście konfiguracji. Materiały użyte były lepszej jakości niż u konkurentów (może z wyjątkiem Paska). Design zewnętrzny w 1978 musiał powalać na kolana. Mówiąc prawdę, gdyby nie mały rozstaw kół i wysoki zawias, to mielibyśmy coś na kształt dzisiejszego MB CLS - 5 drzwiowy, sportowy fastback. Układ hamulcowy jak na owe czasy świetny - 4 tarcze. Jednak jedyną zaletą niezmienną, która przetrwała w Polonezie przez cały okres produkcji był poziom bezpieczeństwa biernego. Pojazd jako swego rodzaju ESV spełniał najsurowsze normy i nawet testowane pod koniec lat 90 Caro 1.9 D wypadło świetnie. Tu PN przewyższał konkurencję o głowę. Moja ocena nie stara się nawet być obiektywna.
Podsumowując - PN w latach 1978-1983 mógł mierzyć się z europejską konkurencją. W niektórych aspektach wygrywał - bezpieczeństwo, komfort, stylistyka, wyposażenie, w niektórych był porównywalny - osiągi, hamulce, a w niektórych przegrywał - trwałość mechaniki, zużycie paliwa, trakcja, łatwość prowadzenia. Sytuację diametralnie zmieniałoby podpisanie 2 części licencji i wdrożenie podwozia i silników ze 132. Wtedy PN 1600,1800 i 2000 (może nawet Volumex Wink) byłby szybkim, nowoczesnym i wygodnym samochodem na miarę swoich czasów. Tak się jednak nie stało. Rozpisałem się - jak bym się gdzieś pomylił - poprawcie. Smile Pozdrawiam
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
stivek
PostWysłany: Wto Gru 02, 2008 8:18 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 14 Maj 2007
Posty: 2324
Skąd: Katowice Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Polonez 1500 '80. FSO Polonez Caro 1.6GLE'92. Skoda 120L '88. Chevrolet Blazer LT 4300.

Oj Wojtek, przesadziłeś Laughing

Na przełomie lat 70/80 widać już było, że przednionapędowe konstrukcje są to bardziej wydajne rozwiązanie - nieco niższa masa, lepsze osiągi przy nieco niższym zużyciu paliwa.

Co do wnętrza Poloneza - to oprócz wad ergonomicznych ( kierownica wciska się w uda , długie światła, które można pomylić z kierunkami, przyciski na konsoli, których trzeba się uczyć na pamięć ), to moim zdaniem wyprzedzało ono konkurencję o 10 lat. Fordy, Ople, VW, Peugeoty - ich deski rozdzielcze przypominały bardziej 125p MR niż Poloneza. Nawet supernowoczesna stylistycznie Sierra w 83 roku miała deskę z twardego plastiku , która przypominała bardziej meblościankę "Albena" niż elegancki nowoczesny kokpit.
Wnętrze Poloneza było bardziej "designerskie" niz praktyczne - zresztą cała nadzwozie fastback ze sztywną tylna kanapą również. Ale w Taunusie, Mirafiori czy R18 też nie można było złozyć tylnej kanapy. Więc tył Poloneza był raczej zabiegiem stylizacyjnym niż praktycznym.

Citroen oferował "kosmiczne" deski - były one futurystyczne, Polonez miał w sobie włoską elegancję. Nawet deska rozdzielcza 131. choć podobna, nie była tak ładna. Zresztą kiedyś jeździłem tureckim Tofasem Kartal, którego wnętrze nie zmieniło się się od czasów 131 Mirafiori i wrażenia z prowadzenia auta i pozycji za kierownicą były podobne - dźwignia zmiany biegów pod kątem, konsola środkowa, podobny układ zegarów. Auto jednak lżej się prowadziło ( coś pomiędzy Polonezem a Zastavą), kierownica była mniejsza.

W wposażeniu zapomnniałeś dodać jeszcze seryjnych zagłównówch, pełnej tapicerki boczków ( bez metalu ), tylnej wycieraczki , pełnej deski rozdzielczej z konsolą środkową i podświetlanego schowka i bagażnika.
Oraz popielniczek z tyłu, pełnych podłokietników, listew ozdobnych na desce i boczkach, listew z bayeflexu na zewnątrz, gumowych, masywnych zderzaków.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Cytryn_126
PostWysłany: Wto Gru 02, 2008 8:35 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 05 Wrz 2005
Posty: 2058
Ostrzeżenia: 0/3

Ja wiem czy przesadził.... Temat rzeka poruszany wielokrotnie, ale RWD nie jest i nigdy nie będzie napędem przestarzałym. No chyba żę mówimy o rwd w wydaniu sztywnego mostu, to wtedy ok. A to że napęd przedni wówczas rzeczywiście wypierał klasyczny to inna sprawa. Ale raczej nie ze względu na swoje wątpliwe zalety dla użytkownika. Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
wojtek07borewicz
PostWysłany: Wto Gru 02, 2008 8:43 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 327
Skąd: Chorzów/Kraków Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: FSO POLSKI 2000 1980', Dodge CUCV M880 1976', Jeep Grand Cherokee 5.9 SWAP 1995', MB 500SE 1991'

Teraz, z perspektywy czasu widać, że przedni napęd w autach w miarę popularnych jest ekonomicznie bardziej zasadny, ale przejście Forda, który w latach 60 stosował przedni napęd w Taunusie, na tylny w Taunusie MKIII też świadczy , że nie było to takie jednoznaczne...
Np. seria BMW 3 od E21, przez E30, E36, E46 do E90 też ma tylny napęd i nie jest to uważane za przestarzałe Very Happy
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
131S77
PostWysłany: Wto Gru 02, 2008 8:58 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 07 Cze 2008
Posty: 70
Skąd: Świdnica Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Fiat 131p

Stivek, mówisz o Mirafiori jako konkurenta 78-83, a zauważ że od 78 jest nowa mirka mkII. Środek sie troche zmienił (mk2), zagłówki były już w standardzie oprócz przejściówki. Owszem w 131 mk1 nie ma kokpitu centralnego ale tam wszystko jest po ręką. W poldku dla mnie jest bez sensowne oddzielnie włącznik każdego światełka i przełącznik wycieraczek w postaci klawisza... Poldek silnikiem mógł gonić 131 1300 mk I, ale 1.4 OHV miało troche lesze osiągi. Później już weszło 1.4 1.6 i tak dalej DOHC. Wyposażeniem standardowym Poldek przeganiał 131 standard jak nic, ale w PL to nie miało takiej konkurencji bo tego auta praktycznie nie ma u nas.
Co do tofasa to był robiony długo nawet bardzo i różnie jakościowo, w troche uboższej wersji.
Jeszcze wracając do borka, czy w opcji był czujnik ręcznego?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Numer GG
stivek
PostWysłany: Wto Gru 02, 2008 10:43 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 14 Maj 2007
Posty: 2324
Skąd: Katowice Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Polonez 1500 '80. FSO Polonez Caro 1.6GLE'92. Skoda 120L '88. Chevrolet Blazer LT 4300.

W standardzie był.

Co do konsoli, to miałem na myśli raczej niemieckie wozy, które miały bardzo ubogie wnętrza. Fiaty miały ładniejsze wnętrza. Aczkolwiek uważam, że PN miał ładniejsze wnętrze od podstawowego Mirafiori, nawet MkII.
Wnętrze , pozycja za kierownicą Tofasa bardzo mi się podobała. Może też dlatego, że jeździłem wersją SLX.

Pewnie dobrze siedzisz w 131, jakbyś mógł wrzucić fotki deski rozdzielczej Mirafiori, byłoby super.

Gdyby ktoś miał trochę czasu, to niech wrzuci do tego wątku zdjęcia wnętrz Ascony B, Taunusa '79, Passata do 80, Talbota/Simci 1510, Peugeota 305, 504, Renault 18, Fiata 131 Mk II, Lancii Beta, Datsuna Violet, Bluebird, Toyoty Corona, Lady 1600, Morrisa Ital, Princess 2...
Mielibyśmy materiały do takiego mini-testu porównawczego z 78-80 roku Smile

P.S. Wojtek, nie ma sensu dyskutować o wyższości RWD nad FWD. Wiadomo, w youngtimerze RWD to raczej zaleta, natomiast 30 lat temu FWD był postrzegany raczej jako nowocześniejsze rozwiązanie w klasie średniej. Raczej skupmy się na porównywaniu samych danych technicznych, eksplotaycyjnych, cen, wyposażenia itp.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Dawid91
PostWysłany: Wto Gru 02, 2008 11:19 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 07 Gru 2006
Posty: 1152
Skąd: Łódź Ostrzeżenia: 0/3

stivek napisał:


za kierownicą Tofasa bardzo mi się podobała. Może też dlatego, że jeździłem wersją SLX.


sprzedawali to w polsce Shocked Możesz napisać o nim coś wiecej ? Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Numer GG
stivek
PostWysłany: Wto Gru 02, 2008 11:20 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 14 Maj 2007
Posty: 2324
Skąd: Katowice Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Polonez 1500 '80. FSO Polonez Caro 1.6GLE'92. Skoda 120L '88. Chevrolet Blazer LT 4300.

Morris Ital:


Chyba wszyscy przyznają, że Polonez jest ładniejszy... Co Ci Brytole zrobili z ładną Mariną...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
131S77
PostWysłany: Wto Gru 02, 2008 11:23 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 07 Cze 2008
Posty: 70
Skąd: Świdnica Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Fiat 131p

Najładniejsze jest chyba wnętrze MKI, z kremowymi boczkami tapicerką w beżowo czarne prążki. Wnętrze MKII jest średnie, z welurem i boczkami do tego wygląda przyzwoicie, ale z taką a'la szmacianką tragedia...
Fiat 131 Standard

Standard miał tylko inny zegar
Fiat 131 Special

Szczytem wypasu w Specialu był obrotek i licznik do 200 z regulacją podświetlenia...
Fiat 131 MKII
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Numer GG
Wyświetl posty z ostatnich:   
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)

Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Strona 1 z 7
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Następny
Forum Forum Polskiej Motoryzacji -> Polonez

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu

Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Portal Miłoœników Pojazdów Zabytkowych



Wszelkie prawa do użytych na tej stronie materiałów, nazw i znaków handlowych należą do ich właścicieli.
Prawa autorskie do zdjęć, artykułów i komentarzy należą do ich autorów.
Powered by phpBB , NoseBleed v1.05 and gylu





Muzyka FPM:



Popieramy:






Polecamy:


    oldtimery, oldtimer, stare samochody     Kup pan bombkie...

Mikrus.net.pl forum współtworzą:
www.mikrus.net.pl
www.syrenalaminat.prv.pl
www.jacomoto.prv.pl
www.junak.riders.pl
www.AleFiat.prv.pl
www.junak.org.pl
www.motoretro.org.pl

linki:
www.retrotraktor.pl
www.syrena.nekla.pl/forum
www.motodane.pl
www.czarprlu.pl