Autor Wiadomość
<  Polski Fiat 126p 1972-1973
Akropolis
PostWysłany: Nie Sie 15, 2010 1:21 am  Odpowiedz z cytatem
Cuchnący Troll


Dołączył: 04 Sie 2010
Posty: 222
Ostrzeżenia: 0/3

Witam wchodząc na stronę Fiata 126p nie znalazłem tematu związanego z pierwszą prezentacją Fiata 126 w Polsce w roku 1972 jak i 1973 kiedy ruszyła produkcja seryjna tego modelu.Jak wiadomo zainteresowanie Fiatami 126 z tych lat jest tak ogromne jak w początkowym okresie jego producji.Na tej stronie możnaby przedstawiać wszelkie informacje z tym związane,jak:zdjęcia,plakaty. dokumenty, literatura,opisy wyposażenia,prezentacje zachowanych egzemplarzy itd.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Akropolis
PostWysłany: Nie Sie 15, 2010 10:59 am  Odpowiedz z cytatem
Cuchnący Troll


Dołączył: 04 Sie 2010
Posty: 222
Ostrzeżenia: 0/3

Oto pierwsze szkice i zdjęcia Fiata 126 jakie ukazały się w polskiej prasie motoryzacyjnej w 1972 roku :


Po próbach z prototypami ukształktowała się wersja przedprodukcyjna jak widać posiada jeszcze całkiem inny pas przedni, wgłębione reflektory, inny kształt maski i przednich błotników, brak bocznych wlotów powietrza.



Rusza produkcja seryjna w Fabryce FIAT-a w Mirafiori pod Turynem.



Zdjęcie pierwszych wyprodukowanych egzemplarzy Fiata 126 we Włoszech.


W listopadzie 1972 roku prawie jednocześnie miała miejsce pierwsza prezentacja Fiata 126 na salonie samochodowym w Turynie i na Placu Defilad w Warszawie.



Na salonie samochodowym w Turynie:


Po warszawskiej premierze jeszcze w grudniu 1972 roku Fiat 126p był pokazywany w wielu miastach w całej Polsce na których były tłumy miłośnikó motoryzacji. W Gdańsku wystawę Maluchów zorganizowano w hali Olivi a jeden egzemplarz wystawiono na kilka godzin na Długim Targu starego miasta.



W tym samym miejscu ale już późnym wieczorem, jedna z gdańskich modelek i Fiat 126.


PS. Większość zdjęć z mojej prywatnej kolekcji pochodzi z epoki dlatego ich jakość jest kiepska ale mam nadzieje, że warto je pokazać.
C D N
Panie kolego zdjęcia badzo fajne, ale poprosimy o używanie miniatur na przyszłość, bo pojawiają się kłopoty z wyświetleniem tak dużych zdjęć toteż na Imageshack-u po załadowaniu się zdjęcia kopiujemy link trzeci od dołu i wklejamy w swój wątek tak jak zrobiłem to ja powyżej. Dziękuję. Moderator


Ostatnio zmieniony przez Akropolis dnia Pią Sty 13, 2012 10:10 pm, w całości zmieniany 7 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Akropolis
PostWysłany: Pon Mar 14, 2011 12:29 am  Odpowiedz z cytatem
Cuchnący Troll


Dołączył: 04 Sie 2010
Posty: 222
Ostrzeżenia: 0/3

Jak zapowiadałem,oto kolejny fragment historii Fiata 126p w Polsce.Uruchomienie produkcji Polskiego Fiata 126p przygotowano w nowym zakładzie FIAT-a w Casino we Włoszech w obiekcie który później został odwzorowany w projekcie zakładu FSM nr 2 w Tychach. Przygotowania do uruchomienia produkcji było ogromnym przedsięwzięciem inwestycyjno- budowlanym.Prace adaptacyjne rozpoczęto w Bielsku-Białej w styczniu 1973 roku,umieszczając w hali wykorzystywanej wówczas do produkcji samochodów Syrena dwutonowy przenośnik wyprodukowany przez radomską fabrykę Techmatrans według dokumentacji włoskiej firmy Fata.6 czerwca 1973 na przenośniku zawieszono pierwsze niekompletne nadwozia dostarczone przez włoskiego licencjodawcę i rozpoczęto ich wyposażanie.Pierwszą operacją jakiej uczyli się pracownicy FSM było przyklejanie wykładziny dachowej.Należy wspomnieć że średnia wieku pracowników z taśmy szkoleniowej wynosiła 23 lata.31 lipca 1973 roku pierwsze samochody o oficjalnym oznaczeniu Polski Fiat 126p wykonane w pełni z włoskich części w zakładzie w Bielsku zjechały z taśmy montażowej,a w sierpniu pierwsze 200 samochodów dotarło do odbiorców którzy dokonali wcześniej przedpłaty w PKO.Początkowo państwową cenę na samochód ustalono na 68000 zł,jednak nie był on dostępny dla przeciętnego klienta.Pierwsze egzemplarze dostawali na tak zwane talony tylko ludzie uprzywilejowani.Gdy dołączyli do nich przodownicy pracy cenę Fiata 126p podniesiono na 69000 zł.Do końca 1973 roku zmontowano zaledwie 1500 egzemplarzy małego fiata.




Montaż pierwszych egzemplarzy Fiata 126p na taśmie produkcyjnej FSM w Bielsku Białej.



Oto historyczne zdjęcie pierwszego Fiata 126p zmontowanego w FSM w Bielsku Białej , ręcznie po za taśmą produkcyjną.

\
Polski Fiat 126p oblegany przez tłumy na krakowskim rynku.






Na dwóch powyższych zdjęciach szczęśliwi posiadacze pierwszych egzemplarzy Fiata 126p.


Prezentacja Fiatów 126p przed Ośrodkiem Kultury Polskiej w Berlinie, w 1973 roku.


Ostatnio zmieniony przez Akropolis dnia Pią Sty 13, 2012 10:08 pm, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
mechaniczna pomarancza
PostWysłany: Pon Mar 14, 2011 8:59 am  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 04 Sty 2009
Posty: 177
Skąd: Płock Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: FIAT 126P

Patrząć nm fotki prptotypów dowiedziałem sie czemu model fiacika z firmy estetykla miał kierunkowskazy na przodze błotników.Dzieki nie wiedziałęm tych zdjęc wczesniej.P.S.A pas przedni prawie jak w seacie 133
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Numer GG
ZAWO
PostWysłany: Pon Mar 14, 2011 12:28 pm  Odpowiedz z cytatem
Student Polmologii


Dołączył: 19 Paź 2008
Posty: 666
Skąd: Wrocław Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: 126p `74,`97,`00 , ROVER 220SDi

dla mnie kilka zdjęć też nowych, dzięki. Masz może dane na temat liczby produkcji 126 we Włoszech w pierwszych 2 latach
_________________
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Numer GG
Garberro
PostWysłany: Pon Mar 14, 2011 1:38 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 26 Lut 2010
Posty: 188
Skąd: Suwałki i okolice. Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Fiat 126p 73r i 99r

Ja mam u siebie taki wisiorek... okolicznościowy, widać jeszcze że opierał się na prototypie z 72roku bo brakuje wlotów powietrza.



Na rewersie jest Fiat 508
_________________
http://www.polskajazda.pl/Samochody/Fiat/126/81548
http://www.polskajazda.pl/Samochody/Fiat/126/90554
http://www.polskajazda.pl/Samochody/Fiat/126/104236
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Numer GG
Akropolis
PostWysłany: Wto Sty 03, 2012 11:27 pm  Odpowiedz z cytatem
Cuchnący Troll


Dołączył: 04 Sie 2010
Posty: 222
Ostrzeżenia: 0/3

A oto faktura zakupu Fiata 126P z 1973 roku zakupionego w Polmo-Behamot w Łodzi oraz zdjęcie pierwszych egzemplarzy przeznaczonych do sprzedaży.



Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
wwwieprzu
PostWysłany: Czw Sty 05, 2012 12:42 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 01 Gru 2010
Posty: 238
Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: 126p 1973

To ja też dodam trochę dokumentacji 1973 jeśli któryś z właścicieli też ma jakieś dokumenty niech wrzuci może to pomóc rozwiązać niektóre kwestie jak na przykład ilość sprzedawanych egzemplarzy jednego dnia choćby orientacyjnie :

2-3 strona karty gwarancyjnej:


Faktura zakupu:



Z tych dwóch prostych dokumentów możemy się dowiedzieć że mój 73" był kupiony w piątek(14.09.73) faktura nr.44 akropolisa kupiony w poniedziałek(17.09.73) faktura nr.78 , może z tego wynikać że w miedzy czasie zostały sprzedane 34 auta( pytanie czy tylko 126p)
Jeśli ktoś jeszcze miałby fakturę lub książkę gwarancyjną można by było bardziej pokombinować i może dowiedzieć się czegoś ciekawego.

Nie róbcie z rocznika 1973 tematu tabu o którym nikt nie che rozmawiać wymieniać się spostrzeżeniami czy informacjami chodzi w końcu żeby nie przekłamywać historii i tworzyć hipotez wyssanych z palca a ustalić ważne rzeczy choćby dla siebie i potomnych. Z czasem będzie coraz ciężej o takie info choćby z przyczyn losowych czy zniszczeń dokumentów . Jeśli macie jakieś ciekawe dokumenty informacje podzielcie się z innymi.

Btw. czy 73" były sprzedawane tylko w Polmo-Behamot oddział w Łodzi?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Numer GG
73mal
PostWysłany: Pią Sty 06, 2012 12:00 am  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 20 Lip 2011
Posty: 14
Ostrzeżenia: 0/3

Wklejać swojej faktury nie chcę ale mogę ją opisać Smile
Polmo-Behamot oddział w Warszawie. Z początku października 1973. Nr 11xx.
Zatem nie tylko oddział w Łodzi sprzedawał je. A różnice numerów między rachunkami bez sensu jest porównywać... Mogli sprzedać cokolwiek innego. Nie ma szans dojść ile aut sprzedali w tamtych dniach.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
ZAWO
PostWysłany: Pią Sty 06, 2012 12:26 am  Odpowiedz z cytatem
Student Polmologii


Dołączył: 19 Paź 2008
Posty: 666
Skąd: Wrocław Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: 126p `74,`97,`00 , ROVER 220SDi

73mal napisał:
Nie ma szans dojść ile aut sprzedali w tamtych dniach.
jeszcze sie kiedyś zdziwisz! Wink Ogólnie fajny pomysł z tym tematem, pogłębiajmy wiedzę o pierwszych sztukach. Mój choć z `74 ma sporo detali z `73. Niedługo wrzuce fotki części które odrózniają go spośród innych z 1 serii Wink
PS. Jakby ktoś mógł wrzucic zdjecie zamka bagażnika byłbym bardzo wdzięczny. Czy śruby mocowania felg miały logo FIAT?
_________________
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Numer GG
SZISZIN
PostWysłany: Pią Sty 06, 2012 6:30 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 15 Lis 2005
Posty: 899
Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Trochę tego złomu się nazbierało ;)

Śruby były z napisem Fiat, zresztą nie tylko te od felg, ale i pozostałe. Mój malczan został kupiony w Bielsku - Białej, a właściciel w latach 80-tych wyemigrował do Lublina, gdzie niestety przydzwonił nim czołowo po "jednym głębszym"
_________________
http://www.fotosik.pl/moje_albumy.php
Lu - blin - z fabryką FSC
Lu - blin - każdy samochód wie
Lu - blin, kochany Lublin
To najpiękniejsze z wszystkich polskich miast...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Numer GG
aurel
PostWysłany: Pon Cze 04, 2012 1:06 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 14 Paź 2009
Posty: 1202
Skąd: Częstochowa Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: 126p 600 77', 126 bambino650 "yellow" 81', FSO 2.0CE 86' 125p 75'

Jedno pytanie, metalowe obudowy wlotów powietrza w komorze silnika [ te dwa po bokach] występowały tylko w 73' i 74' czy 1 seria czy jak to było?
_________________
blacharka&mechanika&lakiernictwo, info PW
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
ZAWO
PostWysłany: Sro Cze 06, 2012 12:13 pm  Odpowiedz z cytatem
Student Polmologii


Dołączył: 19 Paź 2008
Posty: 666
Skąd: Wrocław Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: 126p `74,`97,`00 , ROVER 220SDi

w `74 jeszce były w `76 nie...

Jak wygladały osłony wieszaków pasów z 1 serii? była jakas róznica w `73-`74? mile widziane zdjecia - najlepiej w trybie makro.
_________________
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Numer GG
wwwieprzu
PostWysłany: Wto Lis 13, 2012 12:10 am  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 01 Gru 2010
Posty: 238
Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: 126p 1973

SZISZIN czy w twoim egzemplarzu śruby felg mają sygnaturę FIAT ? możesz wrzucić jakaś fotkę?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Numer GG
ZAWO
PostWysłany: Sro Lis 14, 2012 11:07 pm  Odpowiedz z cytatem
Student Polmologii


Dołączył: 19 Paź 2008
Posty: 666
Skąd: Wrocław Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: 126p `74,`97,`00 , ROVER 220SDi

według mojej wiedzy sruby nie miały napisu. miały takie wgłębienie... jakby odcisk kulki (zauwazyłem to na archiwalnym zdjeciu malucha z 73 badanym prze PIMOT i takie same mam w swoim `74). Poglądowe foto. Słabo widać ale widac :

_________________
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Numer GG
Wyświetl posty z ostatnich:   
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)

Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Strona 1 z 3
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
Forum Forum Polskiej Motoryzacji -> Fiat 126p

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu

Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Portal Miłoœników Pojazdów Zabytkowych



Wszelkie prawa do użytych na tej stronie materiałów, nazw i znaków handlowych należą do ich właścicieli.
Prawa autorskie do zdjęć, artykułów i komentarzy należą do ich autorów.
Powered by phpBB , NoseBleed v1.05 and gylu





Muzyka FPM:



Popieramy:






Polecamy:


    oldtimery, oldtimer, stare samochody     Kup pan bombkie...

Mikrus.net.pl forum współtworzą:
www.mikrus.net.pl
www.syrenalaminat.prv.pl
www.jacomoto.prv.pl
www.junak.riders.pl
www.AleFiat.prv.pl
www.junak.org.pl
www.motoretro.org.pl

linki:
www.retrotraktor.pl
www.syrena.nekla.pl/forum
www.motodane.pl
www.czarprlu.pl